Vi träffar Berg Propulsion

Att driva en butik genom flera generationer kräver mod, lyhördhet och en stark passion. Vi har träffat Ulla-Carin Holm, en av familjemedlemmarna bakom Sigges, för att prata om förändring, framtid och vad det innebär att vara en del av ett levande företagsnätverk.

Hos Sigges förenas lokal förankring med nyfikenhet och ständig utveckling. Det är just den balansen som håller verksamheten levande – och som får kunderna att återvända, år efter år.

Sigges är långt mer än bara en butik. Det är ett familjeföretag som i generationer varit en självklar del av Hönö. Allt började 1946, när Sigge Olofsson öppnade butiken i den lokal där den fortfarande ligger i dag – vilket gör Sigges till den butik i Klåva som funnits längst på samma plats.

För ca trettio år sen övertogs butiken av Ulla- Carin och hennes bror Bengt Olofsson. När Bengt för några år sedan valde att kliva åt sidan, tog hans son Johannes över stafettpinnen – och för nu familjeföretaget vidare in i framtiden.

 

 

Vad är nyckeln till att hålla ett familjeföretag levande över generationer?

– Det handlar om att vara nyfiken och förändringsbenägen, berättar Ulla-Carin. När vi tog över butiken gjorde vi ett rejält omtag – vi sålde ut det gamla och satsade på ett nytt, uppdaterat sortiment. Men vi behöll kärnan: presenter och leksaker. Vi åker på mässor, kollar andra butiker och frågar oss hela tiden: Vad vill folk ha nu? Det måste finnas en glöd. Kunderna märker om man tycker det är kul.

Hur har ni anpassat er till förändringarna i handelsbranschen?

– Konkurrensen har ökat, särskilt inom presenter. Då måste vi sticka ut – erbjuda något unikt och funktionellt. Turismen har också blivit viktigare. Vi tänker på vad besökare vill köpa med sig hem, och anpassar sortimentet efter säsong och högtider. Nu har vi dessutom en ny generation i företaget som kan ta det digitala vidare.

Vad vill ni säga till andra familjeföretag som vill hålla i över tid?

För det första – du måste tycka det är kul. Att jobba i butik handlar om människor, inte bara siffror. Man behöver vara social, genuin och ge ett personligt bemötande. Det ska kännas roligt att gå in i butiken. Sen gäller det att ha koll på sin omvärld. Gå runt och kolla vad andra gör – man kan inte bara titta på sin egen hylla. Och slutligen: våga tänka nytt, men också behålla det som fungerar.

Vad betyder det att vara med i Öckerö Företag?

– Det ger en känsla av sammanhang. Vi syns inte bara som en enskild butik, utan som en del av något större. Det ger trygghet, inspiration och gör att vi tillsammans stärker hela området. Vi bygger inte bara vår egen framtid – vi bygger något ihop.

Här hittar du Sigges hemsida!

Stefan Sedersten, VD hos Berg Propulsion AB
Dela artikeln

Fler intervjuer